جامع عقلانیت و غیرت دینی
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۱۰۲۲
شهید سید مجتبی نواب صفوی(ره) یک مجاهد به تمام معنا بود، «مشی جهادی» ایشان مختصاتی داشت و اگر بخواهیم امروز تجسم عینی آن مختصات را در یک شخصیتی مشاهده کنیم، رهبر معظم انقلاب و در مرتبه بعد، علامه مصباح یزدی(ره) نماد عینی مشی جهادی شهید نواب صفوی(ره) محسوب میشوند.
روزنامه ایران:شهید سید مجتبی نواب صفوی(ره) یک مجاهد به تمام معنا بود، «مشی جهادی» ایشان مختصاتی داشت و اگر بخواهیم امروز تجسم عینی آن مختصات را در یک شخصیتی مشاهده کنیم، رهبر معظم انقلاب و در مرتبه بعد، علامه مصباح یزدی(ره) نماد عینی مشی جهادی شهید نواب صفوی(ره) محسوب میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهید نواب صفوی، نسبت به اسلام و ارزشهای اسلامی بسیار حساس بود و اگر باخبر میشد کسی به ساحت مقدس اسلام، احکام یا ارزشهای اسلامی توهین کرده است، برمیآشفت و علاوه بر غیرت دینی خودش، «غیرت دینی جامعه» را نیز به جوش میآورد. البته او همیشه مواجههای عقلانی با مسائل مختلف داشت. بهعنوان نمونه، میتوان به برخورد وی با احمد کسروی اشاره کرد. کسروی در آن زمان در آثارش به ساحت ائمه معصومین(ع) اهانت میکرد، مواجههای که شهید نواب صفوی با اینگونه اهانتها داشت، این بود که نخست به مطالعه آثار کسروی پرداخت، نکات اهانتآمیز آثار او را جمعآوری کرد و کسروی را در آبادان به مناظره فراخواند. ولی کسروی به تهران رفت و عملاً در آن جلسه حاضر نشد. ایشان به تهران آمد و با پیگیریهای متعدد با کسروی جلسه گذاشت و کوشید تا از انگیزه او از نگارش چنین آثاری مطلع شود. در جریان این مناظرات برایش روشن شد که کسروی «مشکل معرفتی» ندارد و مسأله او «عناد با دین» است. در عین حال، عقلانیت وی اجازه نداد که خود اقدام به حذف وی کند. ایشان کتابهای الحادی کسروی را به نجف برد و به علمای نجف از جمله حاجآقا حسین قمی نشان داد. پس از مطالعه آثار کسروی، ارتداد وی برای مرحوم حاجآقا حسین قمی مسلم شد و در نهایت حکم اعدام وی را صادر کرد. نواب صفوی بر اساس حکم قطعی مرجع تقلید، اقدام به اعدام وی کرد. او در مرحله نخست، هرچند موفق به اجرای حکم نشد ولی در سال بعد به کمک دیگر همرزمانش در فداییان اسلام این حکم خدا را اجرا کردند.
اسلام و ارزشهای آن برای او اصل بود نه دولتها
برای شهید نواب صفوی، دولتها فرقی نمیکردند؛ حال آن دولت شاهنشاهی باشد یا دولت ملی. آنچه برای او اهمیت داشت، اسلام و ارزشهای اسلامی بود. به همین دلیل، زمانی که در دولت مصدق، ارزشهای اسلامی مورد کملطفی قرارمیگرفت، با عوامل آن به مقابله میپرداخت. در دولت مصدق، رسماً شرابفروشیها فعالیت میکردند و او نسبت به آنها حساسیتی نداشت ولی شهید نواب صفوی که یکپارچه غیرت دینی بود تحمل چنین تسامح و تساهلهایی را نداشت به همین دلیل زمانی که به آمل رفت و متوجه حمایت رسمی دولت وقت از شرابفروشیها شد با یک سخنرانی آتشین، غیرت مردم را به جوش آورد و مردم به شرابفروشیها حمله و بساط میگساری را در آمل جمع کردند. این اقدام باعث شد دولت مصدق او را دستگیر کند و به زندان بیفکند. ایشان 22 ماه در زندانهای مصدق بهسر میبرد.
جهان اسلام را یک امت واحده میدید
شهید نواب صفوی، جهان اسلام را یک «امت واحده» میدانست و تنها به ایران فکر نمیکرد، در همان دوران با اینکه جوان بود، اما با سفرهایی که به مصر، فلسطین، لبنان و... داشت، میکوشید تا به دغدغه خود در خصوص بیداری مسلمانان و دفاع از حقوق آنان جامه عمل بپوشاند، معتقد بود که جهان اسلام «امت واحده» است، همه مسلمانان در همه جهان باید تحت بیرق امام و رهبری واحد قرار گیرند و از شر ظلم نظامهای استکباری رهایی یابند.
تشکیلاتی فکر میکرد
از دیگر ویژگیهای شهید نواب صفوی، تشکیلاتی فکرکردن او بود. او میدانست که یک دست صدا ندارد، باید تشکیلات درست کرد تا بتوان به هدف متعالی ایجاد امتاسلامی جامه عمل پوشاند. از اینرو «جمعیت فداییان اسلام» را تشکیل داد؛ جوانان با غیرت چه از دانشگاه و چه از حوزه را فرا خواند، عمده اینها نخبه و صاحبفکر بودند و تشکیلات خود را «فداییان اسلام» نام نهاد. ایشان مبارزه خود برای دفاع از ارزشهای اسلامی را به شکلی تشکیلاتی پیش میبرد. جمعیت اندکی بودند اما چون تشکیلاتی فکر میکردند، در اهداف خود بخوبی پیش میرفتند. از همین رو بود که علامه مصباح هم همواره بر کار جمعی تأکید میکردند و میفرمودند فکر نکنید برآیند کار فردی پنجاه نفر با برآیند کار جمعی پنجاه نفر یکی است؛ نتایج کار جمعی بهصورت تصاعدی افزایش مییابد. بنابراین، برای پیش بردن فعالیتها و اهدافمان باید بهصورت تشکیلاتی عملکنیم. کاری که امروز حزبالله لبنان انجام میدهد، مدلی از حرکت شهید نواب صفوی است؛ جمعیت بزرگی در لبنان محسوب نمیشوند اما چون تشکیلاتی عمل میکنند، توانستهاند اسرائیل غاصب و اربابانشان را سر جای خود بنشانند.
در کار و فعالیتهایش مخلص بود
از دیگر ویژگیهای شهید نواب صفوی میتوان به «اخلاص در عمل» اشاره کرد. او بهدنبال اسم و رسم نبود و در هر حرکتی که انجام میداد رضایت خداوند را در نظر میگرفت. توصیه علامه مصباح(ره) به جبهه پایداری این بود که این شعار را سرلوحه فعالیتهایشان قرار دهند:
«اخلاص در برابر خدا، اطاعت در برابر ولیخدا و صداقت با مردم.» این سه ویژگی، بواقع در شهید نواب صفوی نیز موج میزد؛ او در اندیشه و عمل اخلاص داشت و با مردم نیز صادقانه برخورد میکرد.
اهل امر به معروف و نهی از منکر بود
شهید نواب صفوی به «امر به معروف و نهی از منکر» التزام جدی داشت و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمیکرد. علامه مصباح میگفتند که وقتی شهید نواب در خیابانها راه میرفت، به مجرد اینکه با پدیده زشتی برخورد میکرد بلافاصله دلسوزانه و با ادبیاتی محترمانه و البته مسئولانه فرد خاطی را از انجام آن منکر باز میداشت و هر کجا که معروفی نیز ترک میشد، به آن معروف با جدیت بسیار تأکید و امر میکرد. امروز جامعه ما به غیرت دینی افرادی چون نواب صفویها نیازمند است.
مردممدار بود
در جایی خواندم که شهید نواب صفوی را دو روز بعد از سفری که به مصر و دیدار با رئیسجمهور وقت آن کشور داشت، در حال کاهگل کردن سقف خانه یک زنسالخورده فقیر مشاهده کردند که مبادا آب باران به خانه او نفوذ کند. شهید نواب صفوی در عین اینکه یک شخصیت سیاسی و بینالمللی بود اما مانند جدش امیرالمؤمنین(ع) پیوسته در بین مردم بود و از فقرا دستگیری میکرد.
سادهزیست بود
شهید نواب صفوی چون به راهش ایمان و اعتقاد داشت، زندگی بسیار سادهای را نیز برگزیده بود. حاضر نبود از هر راهی کسب درآمد کند، امامجمعه وقت زمان شاه، بعد از رخداد 28 مرداد، پیشنهادهایی از طرف شاه به همراه 100 هزار تومان به او ارائه کرد؛ تولیت آستان قدس رضوی، اعزام بهعنوان سفیر به یکی از کشورهای اسلامی، ارائه منزلی به اضافه ماهی ده هزار تومان، تأسیس یک حزب بزرگ اسلامی با هزینه دربار از جمله پیشنهادهای امامجمعه درباری بود. اما شهید نواب صفوی از شنیدن این پیشنهادها برآشفت و رو به او گفت مرا به درگاه معاویه دعوت میکنی؟! این در حالی بود که او از نظر مالی در وضعیت دشواری بهسر میبرد. اما هرگز نپذیرفت که از هر راه و مفری به کسب بودجه بپردازد و اینگونه بود که نواب، نواب شد.
از بن دندان معتقد به تشکیل حکومت اسلامی بود
مرحوم شهید نواب صفوی با تألیف کتابی تحت عنوان «جامعه و حکومتاسلامی» و انتشار آن در آبان سال ۱۳۲۹ روش صحیح حاکمیت را بیان کرد. او معتقد بود جز با حرکت ریشهای و تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه با استکبار جهانی نمیتوان مقابله کرد. این سید مجاهد به پیروی از نامه حضرت امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر، اصول سیاسی اسلام را به مردم بیان کرد و به شاه و غاصبان حکومت هشدار داد که در صورت اجرا نکردن دستورهای اسلامی، به دست فرزندان مقتدر و فداکار اسلام از بین خواهند رفت. آری هرچند این شهید عزیز موفق به تشکیل حکومت اسلامی نشد ولی جرقههای نهضتی که در دل انقلابیون روشن کرد سرانجام در نهضت حضرت امام خمینی(ره) به بار نشست و پس از گذشت 1400 سال، حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی تشکیل شد. شهید نواب صفوی، فوقالعاده مؤمن بود، هنگام شهادتش در 27 دی ماه 1334 قرآن میخواند و اذان میگفت و در لحظه شهادت، جانش را خالصانه در محضر حق تقدیم کرد.
انتهای پیام/
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: ارزش های اسلامی شهید نواب صفوی حکومت اسلامی نواب صفوی ره علامه مصباح غیرت دینی مشی جهادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۱۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مجلات مطالعات اسلامی وپژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
به گزارش خبرنگار مهر، دو مجله مطالعات اسلامی حقوق و پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی به همت مجتمع آموزش عالی علومانسانی اسلامی المصطفی رونمایی شد.
حجتالاسلام بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علومانسانی اسلامی المصطفی در آئین رونمایی از دو مجله علمی مطالعات اسلامی حقوق و پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی مجلات، تدوین و چاپ مجلات پژوهشی را از اصلیترین اولویتهای مراکز آموزشی پژوهشمحور توصیف و بر جایگاه ویژه نشریات علمی در حوزه علومانسانی و اسلامی تصریح نمود.
وی ضمن تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی اسلامی، با بیان اینکه برای مجموعههای بین المللی، کاربرد قلمرو علوم انسانی از جایگاه خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی به عنوان نهاد دینی بین المللی میتواند از ابزار علوم انسانی بیشترین بهره برداری را در نشر و بسط معارف ناب الهی داشته باشد.
حجت الاسلام بناری علوم انسانی را بارزترین بستر افزایش گستره نفوذ دانشی در عرصه بین الملل دانست و یادآور شد: در بحث بسیار مهم علوم انسانی، عرصه مجلات و نشریات علمی – تخصصی از جایگاه تأثیرگذاری برخوردارند.
وی با بیان اینکه به روز بودن محتوای مجلات و حرکت آن در خط سیر دانش، نیازمند همکاری و مشارکت گروههای علمی است، بر لزوم حمایت و پشتیبانی علمی از مجلات تخصصی تصریح و حضور و نقش افرینی اساتید را قوام و غنای مجلات تخصصی دانست.
رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی اذعان داشت: حرکت به سمت ارتقا رتبههای پژوهشی از جمله رویکردهای درخور توجه بوده، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی خود را موظف به پشتیانی از رویکردهای علمی خروجی محور میداند.
طاهری، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، در آئین رونمایی از مجلههای مطالعات اسلامی حقوق و پژوهشنامه تبلیغ و ارتباط دینی، گزارشی از روند تدوین مقالات ارائه نمود و تصریح کرد: امیدواریم هر گروه علمی بتواند یک مجله پژوهشی را راه اندازی و تدوین نماید؛ چرا که در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جای فصلنامههای علمی پژوهشی با رویکردهای متنوع دانشی خالی است.
حجت الاسلام میرصالح حسینی سردبیر مجله پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی نیز در ادامه این مراسم ضمن ارائه گزارشی از مراحل تدوین این نشریه با بیان اینکه این نشریه بعد از ۱۰ سال احیا شده است، خاطرنشان کرد: هدفگذاری هر گروه علمی یک نشریه علمی پژوهشی، بسیار ارزشمند بوده، میتواند در ثمربخشی پژوهشهای علمی و ارتقا دانشی پژوهشیها بسیار مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی با تلاش مخلصانه محققان و پژوهشگران به زیور طبع آراسته شده است، خاطرنشان کرد: مقالات ارائه شده در این شماره از پژوهشنامه با همکاری گروههای متعدد علمی و اساتید فاخر حوزه و جامعةالمصطفی نگاشته شده است.
علی قبادیان، جانشین سردبیر مجله مطالعات اسلامی حقوق نیز در ادامه ضمن تقدیر از تمام تلاشگران احیای این مجله ارزشمند، از حمایتهای حجت الاسلام والمسلمین بناری و دکتر حاجی تقدیر و گزارشی از آمار مقالات دریافتی، ارزیابی شده و در دست چاپ ارائه نمود.
وی به برخی از دغدغهها و مشکلات سختافزاری و نرم افزاری تدوین مجلات تخصصی اشاره نمود و اذعان داشت: چاپ مستمر، یکی از الزامات نشریات تخصصی است، تداوم این حرکت علمی ارزشمند و اخذ رتبههای پژوهشی نیازمند همکاری همگانی اساتید و پژوهشگران است.
حاجی مدیر گروه حقوق مجتمع آموزش عالی علوم انسانی و اسلامی نیز در بخشی از این مراسم بر اهمیت انعکاس اندیشههای ناب اسلامی در بسترهای مختلف دانشی تأکید و پژوهشی را مسیری در تجلی جهاد تبیین عنوان کرد و اذعان داشت: تدوین مجله نخستین گام در اخذ مجوزها و رتبههای علمی و بین المللی مراکز آموزشی است؛ توجه توأمان به گسترش تعدد نشریات علمی و اخذ رتبههای ملی و بینالمللی، بسیار ارزشمند، قابلتقدیر و تحسین است.
وی تدوین محلات تخصصی مشترک در همکاری با مجموعههای بین المللی خارج از کشور و چاپ و نشر آن به زبانهای متنوع را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: هدفگذاری تدوین و چاپ حداقل یک مجله عربی و انگلیسی برای سال اینده از الزاماتی است که باید در همکاری و حمایت مجموعههای ستادی دنبال شود.
حاجی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه هم آنی کار اجرایی و پژوهشی، کار را برای میدان داران تدوین مجلات پژوهشی سخت میکند، از تلاش مخلصانه و ثمر بخش اساتید، پژوهشگران و محققان تقدیر و تشکر نمود.
کد خبر 6099173 سمانه نوری زاده قصری